ادعیه صحیفه سجادیه ظریف‌ترین مباحث خداشناسی را مطرح می‌کند
ادعيه صحيفه سجاديه ظريف‌ترين مباحث خداشناسي را مطرح مي‌کند

ادعیه صحیفه سجادیه ظریف‌ترین مباحث خداشناسی را مطرح می‌کند

حجت الاسلام شکري، با اشاره به معارف والاي صحيفه سجاديه گفت: ظريف ترين مباحث خداشناسي در اين اثر مطرح شده است و امروز نياز است که مفاهيم و مباحث اين صحيفه در جامعه ترويج شود.
شناسه خبر : 15878 تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۰۸:۲۷

حجت‌الاسلام علی شکری درگفتگو با ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از سمنان؛ با اشاره به اهمیت معرفی صحیفه سجادیه و رساله حقوق امام سجاد (ع) در جامعه گفت: کتاب ارزشمند «صحیفه سجادیه» چکیده ای از تلاش و رنجی است که امام سجاد (ع) بر جان مبارک خویش تحمیل کرد و راه های منتهی به نور حقیقت را در مضامین بلند این کتاب و بیانات دعاگونه آن به بشریت نشان داد.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان تصریح کرد: اهمیت صحیفه سجادیه از آنجاست که امام معصومی همچون حضرت سجاد(ع) با خدای خویش با این دعاها راز و نیاز و نیایش می‏کرده است. صحیفه، که از آن به «زبور آل محمد» نیز یاد می‏کنند، هم از نظر گوینده و هم از نظر مخاطب (که پروردگار است) از ویژگی خاصی برخوردار است.

 

وی با اشاره به اینکه آن حضرت، بسیاری از معارف ناب اسلامی را در قالب دعاهای صحیفه بیان داشته است اظهارداشت:  از این رو می‏ بینیم که در دعاهای این کتاب، ظریف‏ ترین مباحث خداشناسی، هستی ‏شناسی، عالم غیب و فرشتگان، رسالت انبیا، جایگاه پیامبر و اهل‏ بیت(ع)، فضایل و رذایل اخلاقی، حالات خاص انسان، شیوه‏ های شیطان در گمراه ساختن مردم، گرامیداشت اعیاد و یوم الله‏ های مختلف، مسائل اجتماعی و اقتصادی، اشارات تاریخی و سیره، توجه دادن به مظاهر قدرت پروردگار، یادآوری نعمت ‏های مختلف خداوند و وظیفه شکر و سپاس، آیات آفاقی و انفسی پروردگار، ادب و آداب دعا، تلاوت، ذکر، نماز و عبادت و ... ده‌ها موضوع مهم دیگر مطرح است.

 

حجت الاسلام شکری بیان کرد: صحیفه سجادیه تنها شامل راز و نیاز و بیان حاجت در پیشگاه خداوند متعال نیست، بلکه دریای بیکرانی از علوم و معارف اسلامی است که طی آن مسائل عقیدتی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و پاره ای از قوانین طبیعی و احکام شرعی در قالب دعا مطرح شده است.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان  با اشاره به اینکه صحیفه سجادیه در حقیقت نهضت و مقابله ای دربرابر فساد و بی بند و باری و افسار گسیختگی آن عصر بود که حاکمان و عاملان اموی در ترویج و اشاعه آن می کوشیدند اظهارداشت:  صحیفه سجادیه در بالاترین سطح بلاغت و فصاحت قرار گرفته است و پس از قرآن مجید و نهج البلاغه سخنی در جهان عرب بلیغ تر و فصیح تر از دعاهای امام زین العابدین(ع) وجود ندارد.

 

وی با اشاره به ویژگی‌های بارز امام سجاد(ع) بیان کرد: امام سجاد (ع) را اسوه اخلاق و سجایای اخلاقی بی‌پایان می‌نامند زیرا آن حضرت یک الگوی به تمام معنی در زمینه‌هایی چون عبادت، نیکوکاری و اخلاق حسنه و تربیت شاگردان بودند.

                              

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان با بیان اینکه لقب زین‌العابدین زمانی از آن جهت به آن امام همام داده شده که آن حضرت در زمره اسوه‌ها و الگوهای جهان اسلام محسوب می‌شوند، افزود: یکی از مسائلی که در زهد امام(ع) بیان می‌شود مراقبت از خود است که در دنیای امروزی می‌تواند یک الگوی بسیار مناسب برای جوانان ما محسوب شود.

 

حجت الاسلام شکری سبک و سیره زندگی امام سجاد (ع) را بهترین و کامل ترین الگوی زندگی برای بشریت عنوان کردوافزود: امام سجاد(ع) اسوه معنویت، عقلانیت و مقاومت است.

 

مدیرکل تبیلغات اسلامی استان سمنان  با بیان اینکه امام سجاد (ع) اسوه عبادت بودند، تاکید کرد: در برخی روایات آمده که شبیه‌ترین امام به شخصیت امام علی (ع) از لحاظ عبادت و سجایای اخلاقی، امام زین‌العابدین (ع) هستند زیرا ایشان دارای معروفات بسیاری بود.

 

وی با اشاره به اینکه  ائمه اطهار (ع) به خصوص امام سجاد (ع) به دلیل اسوه بودن در زمینه عبادت بهترین الگوها در درک مفهوم توحید است، گفت: درباره عبودیت، حج، نمازگزاری و عبادت فراوان آن حضرت روایات بسیاری نقل شده که نشان می‌دهد ایشان به ترویج رفتاری دین مبین اسلام نیز مبادرت داشتند که این امر امروز در باب رسالت روحانیان و مبلغان دینی و مذهبی یک اصل مهم است.