مناجات سلاح امام سجاد(ع) برای بیداری جامعه بود
مناجات سلاح امام سجاد(ع) براي بيداري جامعه بود

مناجات سلاح امام سجاد(ع) برای بیداری جامعه بود

آيت الله اختري گفت: امام سجاد(ع)در اثر خفقان دوران بني اميه در شرايطي بود که اجازه اقامه نماز جمعه و ارتباط با شيعيان خود را نيز نداشت، آن امام همام در چنين شرايطي از سلاح دعا براي بيدار جامعه اسلامي بهره جست.
شناسه خبر : 15996 تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۱۲:۵۴

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از سمنان: آیت الله «عباسعلی اختری» در نشست علمی دهمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع) که به میزبانی استان سمنان برگزار شد، اظهار کرد: امام سجاد(ع) در اثر خفقان دوران بنی امیه در شرایطی زندگی می کرد که اجازه اقامه نماز جمعه  و ارتباط با شیعیان خود را نیز نداشت، آن حضرت با وجود این محدودیت از سلاح پر نفوذ معنویت استفاده کرده و با ادعیه و مناجات، معنویت را در جامعه اسلامی به جریان انداخت.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: معنویت در واقع به معنای جان جهان بشری است و همه حقایق اعجاب انگیز در معنویت جای دارد و تمامی متفکران تمام ظواهری که ما با ان سرو کار داریم را درک می کنند و این ظواهر نیز گویای باطن هایی هستند.

 

وی افزود: خداوند متعال معنویت مطلق است و قران کریم نیز سراسر تابلو معنویت است و آیات و قصه‌ها و معجزات مطرح شده در قرآن از معنویات مطرح شده در قران کریم است.

 

آیت الله اختری تصریح کرد: تاریخ سازان بزرگ جهان در حوزه دین از سردمداران معنویت بوده اند و درواقع بشر بریده از معنویت دنیا را باخته است و جداکردن انسان از معنویت باعث جدا شدن انسان از حقایق جامعه است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه جهان مادی بدون معنویت نمی تواند وجود داشته باشد و نخواهد بود، افزود:از دیدگاه شهید مطهری در دین مبین اسلام معنویت جدای از زندگی انسان در جهان نیست و همانطوری که روح اگر از بدن انسان جدا شود متعلق به جهان دیگر خواهد شد معنویت نیز حکم روح را برای جهان دارد.

 

وی همچنین با اشاره به اینکه معنویت توسط عقل و خرد درک می شود گفت: باید توجه داشت که مواردی وجود دارد که عقل را خاموش می کند و باید نسبت به توجه ویژه عقل و خرد به معنویت کوشا بود.

 

آیت الله اختری بیان کرد: شناخت معنویت مسئله بسیار مهمی است که یک راه معقول شناخت از طریق تعریف وتوجه به تفاوت های مادیت و معنویت است.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان کرد:مادیت در برابر معنویت با چندین صفت مشخص می‌شود و درواقع امور مادی محسوس به حواس پنج گانه است و مادیت حجم دارد و دارای توزین است و در مقابل معنویت مانند علم ،ایمان،اراده و همت نامحسوس است و اگر کسی علمی داشته باشد بر وزن وی تاثیری ندارد.

 

وی افزود: یک تفاوت دیگر مادیت و معنویت در این است که امور مادی را می توان با پول و زور بدست اورد اما معنویت را باید با همت و مجاهدت بدست اورد.

 

آیت الله اختری گفت: تفاوت دیگر مادیت و معنویت در بینش است و انسان مادی که به خدا ایمان ندارد و افق دینی محدودی دارد ظاهر مختصری از حیات دنیا را دیده است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه یک شاخصه مهم معنویت قدرت آفرینی است که مثل و مانندی ندارد، گفت: معنویت در واقع قدرت فرهنگی و اصلاحی در فرد ایجاد می کند، همچنین قدرت سیاسی ،تاریخی و اقتصادی از دیگر شاخصه های مهم معنویت در جامعه است.

 

وی گفت: در میدان مقابله و رویارویی مادیت و معنویت همیشه معنویت پیروز بوده است و این پیروزی یک سنت الهی است و در واقع مادیت با استفاده از حربه های مختلف سعی بر غلبه بر معنویت دارد و امروزه شاهد هستیم که استکبار جهانی تاکید بر تهاجم بر معنویت دارد و این تهاجم نیز به علت ترس از قدرت معنویت است.

 

آیت الله اختری با بیان اینکه گرایش و پایبندی بر معنویت بزرگترین عامل پیشرفت اقتصادی است، افزود: اهل معنویت از منکران و مفسدان فاصله می گیرند و در دید اهالی معنویت جلوگیری از فساد و حمایت از مظلومان و مستضعفان اهمیت ویژه ای دارد.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: دشمنان جهان اسلام و انقلاب اسلامی ایران از ابتدای انقلاب بدنبال کم رنگ کردن معنویت در جامعه بودند ولی در دوران دفاع مقدس شاهد بودند که معنویت عجیبی در جامعه اسلامی پخش شده بود.