گوهر بصیرت از کلیدواژه های ارزشمند صحیفه سجادیه است
گوهر بصيرت از کليدواژه هاي ارزشمند صحيفه سجاديه است

گوهر بصیرت از کلیدواژه های ارزشمند صحیفه سجادیه است

حجت الاسلام فاطمي بصير گفت: صحيفه سجاديه منظومه اي جامع از فضائل و مکارم اخلاقي است که در آن معارف ناب توحيدي با محوريت دعا و مناجات به خوبي تبيين شده است و بصيرت گوهر بصيرت يکي از کليدواژه هاي مهم صحيفه سجاديه است.
شناسه خبر : 15998 تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۱۳:۲۵

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از سمنان؛حجت الاسلام مصطفی  فاطمی بصیر در نشست علمی دهمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع) به میازبانی استان سمنان با بیان اینکه پس از عاشورا و شهادت مظلومانه سیدالشهدا(ع) حقیقتاً دوران خفقان آوری علیه شیعیان و محبان اهل بیت(ع) ایجاد شد، بیان کرد:امام زین العابدین(ع) در آن شرایط بسیار سخت، با بهره گیری از زبان مناجات و نیایش و دعا، علاوه بر هدایت جامعه، پیام نهضت حسینی را به جامعه منتقل کرده و به این وسیله موجب ماندگاری این نهضت برای همیشه تاریخ شدند.

 

امام جمعه سرخه  افزود: بخش مهمی از ادعیه و مناجات های حضرت در کتاب شریف صحیفه سجادیه جمع آوری شده که حقیقتاً حاوی عالی ترین مضامین توحیدی، اخلاقی، اجتماعی، فلسفی، اعتقادی، حکمی و معرفتی است.

 

وی افزود: صحیفه سجادیه منظومه ای جامع از فضائل و مکارم اخلاقی است که در آن معارف ناب توحیدی با محوریت دعا و مناجات به خوبی تبیین شده است و گوهر بصرت یک کلید واژه مهمی در این کتاب ارزشمند است.

 

حجت الاسلام فاطمی بصیر تصریح کرد:ابتکار امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه این بوده است که با زبان دعا به بیان مسائل مختلف معنوی ،سیاسی، فرهنگ و مواردی در مورد کارآفرینی و حمایت از اقشار مختلف جامعه مطرح کرده است.

 

امام جمعه سرخه گفت:باید توجه داشت که شیوه فرهنگی و تبلیغی ایشان در بُعد سیاسی و اجتماعی به گونه ای بود که مردم به تدریج متوجه شدند که مدعیان خلافت اعم از اُمویان و نیز زبیریان با وجود ادعاهای خود، دروغگویان و دغلکارانی بیش نیستند و تنها به فکر منافع و مستحکم کردن قدرت ظالمانه و غیرمشروع خود هستند.

 

وی افزود:امامان رسالت واحد و شیوه‌های متفاوت دارند، بهترین شیوه امام زین العابدین(ع) در آن شرایط خفقانی بر جامعه حکم بود، توانست رسالت سیاسی و دینی را در قالب دعا انجام داد.

 

حجت الاسلام فاطمی بصیر یادآور شد:در دعای ابو حمزه ثمالی نیز که یادگاری ارزشمند امام سجاد(ع) است معارف بسیار بزرگی بیان شده است و در احوالات علما و عرفای بزرگ جهان اسلام از توجه ویژه به دعای ابو حمزه دیده می شود.

 

امام جمعه سرخه گفت: نعمت عمر و دنیا در نگاه امام سجاد(ع) جایگاه ویژه ای دارد و از دنیا به عنوان کلای تجارت یاد می کند که آمادگی لازم برای سفر اخرت در انسان فراهم شود.

 

وی افزود:عمر با عزت در راه اسلام و در راه خدمت و طاعت خداوند متعال مورد توجه تمامی ائمه اطهار بوده است.