صحیفه سجادیه تعادل میان خوف و رجا و فرهنگ دعا و مناجات را برجسته کرده است
صحيفه سجاديه تعادل ميان خوف و رجا و فرهنگ دعا و مناجات را برجسته کرده است
امام جمعه سرخه:

صحیفه سجادیه تعادل میان خوف و رجا و فرهنگ دعا و مناجات را برجسته کرده است

حجت الاسلام فاطمي بصير با بيان اينکه در صحيفه سجاديه تعادل ميان خوف و رجا و فرهنگ دعا و مناجات بسيار برجسته است،گفت: امام سجاد(ع) در صحيفه سجاديه اميدآفريني را در جامعه در حد تعادل داشتند و ترس و خوف از عقوبت الهي را نيز به ميزان تعادل به مردم ارائه مي کردند.
شناسه خبر : 30109 تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۱:۳۱

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای(فهما)از سمنان؛ حجت الاسلام مصطفی فاطمی بصیر در نشست علمی کنگره علمی امام سجاد (ع) در محل امامزاده یحیی بن موسی(ع) سمنان با اشاره به وجود فرقه های مختلف در دوران حضور امام سجاد(ع) بیان کرد: فرقه مرجعه یکی از فرقه های دوران امام زین العابدین(ع) بوده است که این فرقه بدین صورت فعالیت داشته است که مردم حق اعتراض به حاکمیت نداشته اند و امر به معروف و نهی از منکر در جامعه جایگاهی نداشت.

 

امام جمعه سرخه با بیان اینکه فرقه جبریه یکی دیگر از فرقه های دوران امام سجاد(ع) بوده است که معتقد به این بوده است که خداوند فاعل در جهان هستی است،افزود: این فرقه با ترویج این روحیه که بشر هیچ گونه اختیاری ندارد جامعه را به منزله مجسمه ای بی روح متصور می داند  و نمونه های متعددی  از این فرقه از جمله بنی امیه در اسلام وجود داشته اند.

 

وی تصریح کرد: فرقه جبریه جریانی ضد فرهنگی بوده است که امام سجاد(ع) در مبارزه با این فرقه توجه به دعا و مناجات را در جامعه ترویج می دادند  تا جامعه از سستی و رخوت خارج شود.

 

حجت الاسلام فاطمی بصیر گفت: امام سجاد(ع) بزرگترین کاری را که در تقابل با جریان مرجعه انجام می دادند در قالب دعا نقش عمل را برجسته کردند ودر دعای مکارم الاخلاق مطالب ارزشمندی را مطرح می کنند و نقش حسن عمل را مورد توجه قرار دادند.

 

امام جمعه سرخه با بیان اینکه در تاریخ فرهنگ دعا و عرفان ناب حقیقی امام سجاد (ع) با عرفان بنی امیه در تقابل بوده است،افزود: اگر بخواهیم فرهنگ بنی امیه را معادل سازی امروزی کنیم عرفان سکولار و منفعل و در واقع عرفان درباری و عافیت طلبی می باشد.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه بزرگ جلوه دادن افراد دروغگو در دوران امام سجاد(ع) توسط فرق مختلف صورت می گرفت،افزود: در آن دوران به پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)نسبت دورغ داده می شد و و امام سجاد(ع) در این دوران خفقان توانستند فرهنگ دعا را در جامعه گسترش دهند.

 

حجت الاسلام فاطمی بصیر با بیان اینکه در صحیفه سجادیه تعادل میان خوف و رجا و فرهنگ دعا و مناجات بسیار برجسته است،تصریح کرد: امم سجاد(ع) در صحیفه سجادیه امیدآفرینی را در جامعه در حد تعادل داشتند و ترس و خوف از عقوبت الهی را نیز به میزان تعادل به مردم ارائه می کردند.

 

امام جمعه سرخه در پایان با بیان اینکه باید قدردان دعای ابوحمزه ثمالی و رساله حقوق امام سجاد(ع) باشیم،گفت: زمانی که مناجات 15 گانه امام را می خوانیم در واقع تفاوت خوف و رجا را بخوبی می توان درک کرد و عرفان اهل بیت در زمینه حب و قرب و مناجات با خدا را بهتر درک کرد.