ثبت نام 32 قاری در سامانه ملی «مسجد، پایگاه قرآنی»
ثبت نام 32 قاري در سامانه ملي «مسجد، پايگاه قرآني»
سرپرست ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان سمنان خبر داد:

ثبت نام 32 قاری در سامانه ملی «مسجد، پایگاه قرآنی»

«حقيقت» با اشاره به فعاليت 83 کانون در طرح ملي «مسجد، پايگاه قرآني» در استان سمنان گفت: با اجراي اين طرح 146 قاري قرآن در استان شناسايي شده که تاکنون 32 نفر از آنها در سامانه ملي اين طرح ثبت نام کرده اند.
شناسه خبر : 60659 تاریخ انتشار : ۷ اسفند ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۶:۲۷

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان سمنان؛ «محمد امین حقیقت» در صد و نهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان سمنان با بیان اینکه یکی از مهمترین اولویت های کانون های مساجد از دیدگاه مقام معظم رهبری مشارکت عموم مردم و انجام فعالیت های فرهنگی توسط اقشار مختلف در جامعه است، بیان کرد: آنچه سبب رونق بخشیدن به کانون ها شده انجام فعالیت های فرهنگی هنری در زمینه های مختلف با رویکرد نوین و فاصله گرفتن از رویکرد های قدیمی بوده که شاهد آن هستیم.

سرپرست ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان سمنان با اشاره به اینکه مسجد تراز انقلاب اسلامی از خواسته های رهبر معظم انقلاب است وما هنوز تا رسیدن به آن فاصله بسیاری داریم افزود: کانون های مساجد در تحقق این مهم وظایف سنگینی برعهده دارند و احیاء نقش واقعی مساجد از طریق فعالیت های فرهنگی، آموزشی، هنری و تبلیغی و تربیت نیروی متعهد و کارآمد انقلابی در حوزه فرهنگ و هنر از مهمترین ماموریت های تعریف شده برای این ستاد است.

وی گفت: امروز مساجد با توجه به نرم افزار فکری و فرهنگ اصیل اسلامی که برگرفته از قرآن است می توانند در میدان جبهه جنگ ترکیبی دشمن،  نوجوان و جوان را با زلال معارف اسلامی آشنا و با تلاش از جنس جهاد تبیین، شبهات و هجمه های دشمنان را خنثی و نسل جوان را برای نقش آفرینی در مسیر انقلاب اسلامی آماده کنند راهی که جز با تمسک به قرآن و حرکت برنامه ریزی شده برای قرآنی شدن جامعه، فهم جایگاه تمدنی مسجد و همکاری و مشارکت مومنین امکان پذیر نخواهد بود.

 

حقیقت با بیان اینکه با این نگاه و با توجه به منویات مقام معظم رهبری در خصوص قرارگرفتن مساجد به عنوان پایگاه قرآنی، طرح ملی « مسجد پایگاه قرآنی» در دستور کار کانون های مساجد قرار گرفت، تصریح کرد: مسجدِ پایگاه قرآن از نگاه این طرح به مسجدی اطلاق می گردد که علاوه بر برگزاری  فعالیت های عمومی قرآنی (کلاس های آموزش قرآن، طرح تلاوت نور، جلسات تفسیر و ...) در طول سال و به صورت منظم نسبت به برگزاری جلسات هفتگی تلاوت مجلسی قرآن کریم اقدام می نماید.

سرپرست ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان سمنان با تشریح برگزاری این طرح  افزود: جلسه ای که در آن قاریان قرآن به تلاوت قرآن پرداخته و مستمعین فقط برای شنیدن و توجه به معانی آیات قرآن در جلسه حاضر می شوند، مهمی که در بیانات رهبر معظم انقلاب بدان تاکید شده است، همچنین 4 محور توجه به معنی آیات، حفظ، مسابقات بین مساجد و توجه به تفسیر از جمله مواردی است که در این طرح به آن پرداخته خواهد شد.

حقیقت با بیان اینکه یکی از آسیب های احصا شده در اجرای طرح عدم دسترسی به قاریان مسلط توسط کانون ها بوده است، افزود: برای رفع این معضل سامانه «مسجد، پایگاه قرآن» طراحی گردیده است و در این سامانه اطلاعات قاریان در هر استان در آن وجود داشته و کانون های مجری طرح می توانند از طریق این سامانه قاری مورد نظر را برای محفل قرآنی دعوت نمایند.

 

وی گفت: تاکنون  در استان 146 قاری قرآن شناسایی گردیده که بیش از 32 نفر از این بزرگواران در سامانه ملی مسجد، پایگاه قرآن ثبت نام نموده اند.

سرپرست ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان سمنان با بیان اینکه در اجرای این طرح اولویت با کانون هایی است که در زمینه قرآن فعال بوده اند ،تصریح کرد:  در استان سمنان بیش از 83  کانون در این زمینه شناسایی و در طرح ثبت نام نموده اند که تاکنون قریب به 123 محفل قرآنی در استان  توسط این کانون ها اجرا شده است.

حقیقت با اشاره به اینکه  مخاطبین طرح عموم مردم بوده و مدت اجرای برنامه 45 دقیقه الی یک ساعت و در قالب نشست کرسی تلاوت قرآنی می باشد، بیان کرد: همچنین در راستای گام های اجرایی طرح، ارتباط کانون های مجری طرح با یکدیگر، هم افزایی و به اشتراک گذاشتن ظرفیت های مادی و معنوی کانون های همجوار، اجرای برنامه های مشترک قرآنی شامل مسابقات قرآنی، محافل قرآنی، جلسات خانگی قرآنی و کلاس های آموزشی در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: کانون های مجری این طرح موظف هستند ذیل محور امامت مسجد و با هماهنگی کامل با ایشان و با استفاده از ظرفیت ها، برنامه ریزی و اطلاع رسانی منظم و موثر، مقدمات حضور عموم مردم را در این رویداد مهم فراهم آورند.